BPA Free...BaBy...MoMmY tO Be...

Assalamualaikum...4 d wonderful day Saturday ni aku nak share sesuatu...sementra En Suami bermurah hati untuk menyediakan breakfast untuk kami sekeluarga aku pun ape lagi...opsss...thankx En Suami 4 d super duper delicious nasi goreng kampung...love u...
Lets start d story...bile kandungan cecah 7 bulan aku baru berani nak beli kelengkapan untuk baby...macam orang-orang tua cakap tak elok beli awal2 walau pade hakikatnye start rase baby gerak2 dalam tummy ni da xcited tengok barang baby...sabar...tunggu cukup 7 bulan...doc pulak asyik cakap da bleh ready kelengkapan untuk baby coz u can deliver anytime...lagi la seram sejuk aku di buatnya...bile sampai time tu baru aku tau bukan senang nak cari kelengkapan baby ni...sume kene BPA Free...amende BPA ni...try la google...ni yg aku dapat...Bisphenol A (BPA) is an organic compound with two phenol functional groups. It is used to make polycarbonate plastic and epoxy resins, along with other applications..ape yg aku faham BPA ni banyak digunakan untuk buat botol susu baby...bukan tu jer, barang mainan dan kebanyakan peralatan yg selalu di gunakan untuk baby berasaskan BPA ni...so nak cari barang baby ni bukan senang rupenye...bermula lah episod search+survey=baru beli...masalahnye kos untuk BPA free product ni biasanya agak tinggi...mungkin tiada masalah untuk ibu2 yang mengandung sorang...tapi masalah untuk aku yg carry twin ni...hurmmm...mula la berkira2 tambah tolak kali bahagi...huhuhu...


lepas dekat seminggu aku wat research dan tanya pengalaman kawan dalam bab2 membeli kelengkapan baby ni yg aku dapat...Sterilizer untuk botol susu baby...untuk beli set termasuk BFset sangat la mahal...so aku beli la sikit2 mane yang penting dan termampu jer...sterilizer ni bagus untuk menyah kuman or mende2 yg kite x nampak...so terpaksa beli jugak...lagipun kalau jage betol boleh pakai sampai 7 keturunan..jadi xmembazir sangat kot...masuk la bab botol susu pulak...aduh sakit lagi kepala aku...sume kene double nih...


Mase survey botol susu baby ni ade pasangan India+Mat Saleh...die suggest aku beli jugak brand ni coz walau mahal tapi tahan lama...dari baby lahir sampai la baby pegi sekolah masih boleh pakai...cume tukar puting jer...aku yang 0 knowledge ni pun terpengaruh dengan mereka yg lebih berpengalaman...En Suami ape lagi grab terus tanpa fikir panjang...silap kami botol ni cume 4oz...untuk newborn boleh la...sesal dulu pendapatan kan...tak pe la da rezeki anak ibu...huhuhu...





Walaupun budget ade lari sikit on that day tapi En Suami kuatkan jugak beli 9oz bottle...mengikut sales girl tu bottle ni boleh pakai sampai baby makan sendiri...okies la tu...sekurang2nye xpayah beli lagi...nampak sangat membazir tapi harap sangat ia memberi manfaat pade kami akan datang...hehe...untuk BFset aku prefer beli yg manual jer...aku pon full time housewife kan...xtermampu nak beli jenama ni...banyak lagi aku perlu spent untuk new comers ni...hope sumenye adalah yg terbaik untuk baby...setelah lame menanti...tu je la wat mase ni...untuk shopping baju baby aku akan updates nanti...bubye all's...salam...



     




No comments: