1 kEbAiKaN BeRbAlAs 10 GaNjArAn...

Assalamualaikum sahabat2 ku sume...sambil makan biskut cicah kopi nie aku nak shares story pasal ape yang berlaku pade mak cik aku 3 minggu yg lalu...pade 1 suboh yg hening mak cik aku bangun persiap kan diri utk pegi keje...selesai dr iron baju mak cik aku dapati handbag die dah lesap...keje sape tak le die taw...dlm sekelip mate kejadian tu berlaku...maybe penyangak tu da aim mak cik aku lame kot...tp kalau die betol2 perlukan duit utk beli ubat mak die ke,susu anak die ke mak cik aku halalkan...ape yg sedih My Card,ATM card,buku bank,my kid anak2 die sume dok hempuk dlm tu...senang cite sume abes la...kebetulan mak cik aku belum dapat tukar ke Temerloh...suami n anak2 die da kat sane...dpt bayangkan x betape mak cik aku sehelai sepinggang on that tyme...

Ehsan dari google

nak jadi kan cite mak cik aku terpaksa pinjam RM10 kat jiran depan rumah die untuk tambang bas n buat police report...seb baik jiran die baik...selesai buat report mak cik aku g pulak Pejabat Pendaftaran utk report mycard yg ilang tu...then pegi lak bank utk urusan ATM card lak...gedebak...gedebuk dlm tangan mak cik aku tinggal RM5...naik bus g office RM3...so tinggal la RM2...mak cik aku gile lapo tyme tu...niat dlm ati turun bus nak carik mineral water wat ilang dahaga...

Ehsan dari Google

...tapi belum sampai kedai utk beli air mineral ade budak kecik mintak sedekah kat die...hurmmm...mak cik aku bagi RM1 kat budak tu...x sampai hati die tengok budak2 mcm tu...namun air mineral kat cne hargenye RM1.20...so mak cik aku nekad jalan sampai ke office dalam keadaan lapo tu...sedih gile aku dengo cite die...

Ehsan dari Google

sampai office jer boss mak cik aku terus panggil die masuk dalam bilik...nak tanye ape yg berlaku kat mak cik aku...mak cik aku pon cite la...sebelum kuar bos die cakap "mala nah amik nie...kawan2 wat donation utk u...gune lah utk ape2 urusan"...mak cik aku sedih sgt...mengenangkan perut yg lapo die amik gak envelope tu...smpi cafe mak cik aku order la Soto...ni la 1st tyme die rase nikmat makan soto tu...tyme nk bayar mak cik aku open envelope then die terkejut coz kat dalam 2 ade RM800 lebih la...x terkate die saat tu...terima kasih jer die mampu cakap saat tu...syukur alhamdulillah....

Balik dr office petang tu die lalu kaki 5, jejantas, mane yg ade orang mintak sedekah die bagi n niat dlm ati nk shares rezeki ALLAH pade yg lebih berhak...mak cik aku cakap die bukan nk tunjuk baik or ape...tp die rase saat die memerlukan ramai yg tolong knpe x die pon tolong owg yg lebih memerlukan...insaf aku dengo cite mak cik aku nie....hurrrmmm


bile jd mcm nie teringat pulak pada kisah Saidina Ali as:

 Saidina Ali diminta oleh isterinya Saidatina Fatimah yang sedang mengandung utk mendapatkan epal. Dia berjaya mendapatkan 2 biji epal di pasar. Dalam perjalnan pulang ke rumah, Saidina Ali menemui seorang miskin yang meminta epal itu. Saidina Ali merasa tersepit dengan keadaan itu. Epal itu untuk isterinya yang mengandung sedangkan pada masa yang sama dia berdepan dengan seorang yang sangat miskin. Saidina Ali akhirnya memberikan epal tersebut kepada si miskin itu kerana dia yakin dengan janji Allah yang akan membalas perbuatnnya dengan 10 ganjaran. Apabila dia sampai ke rumah dia mendapati isterinya sedang memakan epal dan bersamanya ada lagi bungkusan epal yg terdapat. Di dalamnya 9 biji epal. Lalu dia bertanya kepada isterinya: berapa biji epalkah yang telah dimakan. Fatimah menjawab: baru sebiji. Benarlah janji Allah bahawa satu kebaikan dibalas sepuluh ganjaran....








No comments: