CiK GaYaH rAiSiN BrEaD PuDDiNg...

Assalamualaikum....

hi korang...buat ape tu...kat office lagi ke??hurrrmmm...today aku boring giler...xtau nak buat ape...tido bangun tido semula tapi still boring tahap mentibang laut nie...dah tu ape lagi xplore la dapur mak eton..carik bende untuk di makan...haha...dasat x aku??baru nak pekena Nachos mak kat dalam gobok (almari) tu terpandang akan roti yang aku rase da 3 hari macam tu jer...baru luak 2 3 keping..dengan sepantas kilat aku bukak buku resepi mak eton...nak tau aku wat ape ngan roti tu...jom ikot aku...

 nie le buku resepi kesayangan mak eton...die beli untuk anak2 yang rajin masak nie ye...tapi dari beli dekat 6 bulan lepas baru nie anak die yang rajin masak nie bukak...haha...tajuk buku 1 Hari 1 Resepi...rajin x rajin jer ye...haha...ade 365 resepi tu...


bile da hantuk kepale kat buku tu baru make decision untuk wat puding roti...memandangkan raisin yang mak aku pakse makan tiap2 hari tu ade 1 telap aku pon alter la sikit resepi dari buku tu...so ini la bahan2 yang diperlukan yer puan2...sume boleh dapat kat dapur n freezer...hehe


dalam buku tu cakap rendam 8 keping roti bersame 500ml susu segar...aku pon buat la...bile da masuk kan susu ngam2 jer...belom letak bhn2 lain nie...alamak loyang kecik da...so tukar la loyang besau sikit... 


ha kan besau sikit loyang tu...make sure rendam roti dalam fresh milk nie selama 30min yer puan2...kasi itu roti kombang n sebati ngan susu...


sementare tu kat mangkuk kaler pink, wajib kaler pink yer...hehe...sambung balik...pukul kan 4 sudu besar butter,4 sudu besar gula halus, 1 sudu besar tepung kastard dan 2 biji telur gred A sampai kombang mcm aku...


lepastu mix kan dalam roti yang dah terendam selama 30 minit tu...kacau sampai mesra...gituuu


siap sume tabur la raisin kat atas sekali...kasi cantik2...lagi banyak lagi sedap...lau ade cashew nut bubuh sekali...lagi sedap kot...


tyme untuk membakar...kite bako jer...bakar pade suhu 180'c selame 35-40 minit...sampai agak2 kaler die tukar jadik keemasan gitu...


nampak x macam nak meletop mende alah tu...aku dah cuak tyme nie...ready pakai helmet untuk keselamatan diri...nak lari x larat da...haha


bile da 40 minit tu aku compius dah masak ke lom...try la cucuk stick kat tengah2 tu...xmelekat tandanye dah masak...hoyeeee jadik la budin...


oleh sebab aku xde testimoni arinie so snap je la pic kasik cantik...rase xtaw lagi...En Suami, Kak Long, Abang Chik, Kak Aien, Auntie Mala n family otw balik sini...malam nanti la baru dapat tengok testimoni aku...hahah


nampak good2 er kan...tadi macam nak meletop tu die kasik aku cuak  jer...dah kuar oven jadik mcm sedia kala...haha...hurmmm...xde sape nak makan...sob...sob...


ape lagi...korang ingat aku sanggup nak tunggu mereka yang otw balik sini tu...tidakkkk jack...aku bedal jer...haha...sedap la wei...kelllasss ko gayah...haha...nie la resepi paling senang nak buat...law makan ngan ice cream vanilla lagi mantopppp kot....okies korang....cube jangan x cube ye...


2 comments:

nur_anonymous said...

nak sikit..(nak banyak sbnrnya)

MiSaEi said...

nah amik sume...hehe...amik sikit sebenarnye...hehe