Ideology vs Idealogic = ???

salam 1 ummah,1 suara,1 bangsa, 1 bahasa dan 1 malaysia semua...bape banyak 1 da...huuhuh...today aku terasa nak ulas isu ideology(pemikiran) vs idealogic (idea+logic)...maaf la kalau aku dah terosak kan bahasa...tapi tetibe rase perkataan tersebut lebih kurang same tapi berbeze maksudnye...tadi sedang berFB dengan kawan2 aku tertangkap kat 1 status kawan aku yang sorang ni...xpayah lah aku mantion die kat sini tapi cukup la aku sangat faham dengan ape dilalui oleh beliau...dekat sini aku dah boleh wat kesimpulan bahawasanye ideology sesetengah celik pandai ni xsemestinye kite boleh terime pakai 100%...kadang2 ideology mereka xboleh nak pakai langsung bile difikir dengan idea+logic akal manusia biasa...
tu dia...memang x boleh nak pakai 100%...aku nak tanya korang adakah (status University mana korang pegi, latarbelakang family korang yang baik,x tinggal 5 waktunye, penampilan muslimah sejati yang diperlihatkan) dah cukup nak judge seseorang itu??? omputeh ade cakap don't judge a book by it cover kan... ketahuilah sempurna di mata manusia belum tentu sempurna di sisi Sang Pencipta...sometimes mereka dalam( ) nie terlihat agak bermegah dan riak menyatakan ideology mereka dan memandang manusia lain seperti sangat jahil...bukankan lebih mulia jika (mereka) menghulur tangan,memberi bantuan,nasihat,kasih sayang dari terus bermegah2 diri yang pada akhirnya aku dan korang sume pon xtau apakah akibatnye...Nauzubillah...jauh kan la aku dari sifat sedemikian...bukan kah Islam itu mengajar penganutnye agar bermujahadah dan saling membantu sesama insan...secara logic nye tangan yang memberi itu lebih baik dari yang menerima bukan??so ape lagi bantu la sesama manusia tanpa melihat uni mane die study,sape family die,eee die ni dulu jahat mesti jahat sampai kiamat,tak mane nak berubah nye pakai tudung pun nak cantik je...Astaghfirullah.. ALLAH benci hamba yang macam nie...aku pon tak sempurna mana...masih merangkak mencari keredhaan ALLAH...


so beringat la sesama manusia ye kawan2..kite duduk kat dunia ni sementara waktu jer...pangkat dan darjat kat dunie nie tak bawak kat SANA kelak...darjat kite sama di sisi DIA...cuma amal kite kat dunie je membezakan kite di SANA...aku xla sempurna untuk berhujah...sekadar meluahkan dan melemparkan pandangan supaya kita terus bermujahadah dalam ape pun yang kita lakukan agar dapat keberkatan hidup di dunia dan akhirat kelak...AMIN...





pss:// tak semua (mereka) seperti yang kawan aku kenal...kebanyakkan cerdik pandai,alim ulama' yang aku kenal sangat baik,ikhlas dan merendah diri...tiada riak dan meninggi diri dalam kamus hidop mereka...hope sama2 kite terus bermujahadah untuk mencari keredhaan ALLAH swt...AMIN







No comments: